Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) στον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου
Με αφορμή την εκπόνηση του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) στον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου, η εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον Αγρονόμο Τοπογράφο Μηχανικό Πέτρο Σαντ, ξεκινά μια οργανωμένη προσπάθεια ενημέρωσης των πολιτών.
Το ΤΠΣ είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο των τελευταίων δεκαετιών και αφορά άμεσα όλους μας – είτε ως κατοίκους, είτε ως επαγγελματίες, είτε ως γονείς που νοιάζονται για το μέλλον της πόλης και των παιδιών τους. Γι’ αυτό και πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να μείνει στο περιθώριο της δημόσιας συζήτησης.
Από σήμερα εγκαινιάζουμε μια ειδική ενότητα με συνεχή και τεκμηριωμένη αρθρογραφία, αναλύσεις, χάρτες, μαρτυρίες και ρεπορτάζ, με στόχο τη σταδιακή αλλά ουσιαστική κατανόηση του έργου και των επιπτώσεών του στην καθημερινότητα και την ανάπτυξη της περιοχής μας. Η καμπάνια ενημέρωσης θα εξελιχθεί μέσα από τη σελίδα μας, και ενδέχεται να κορυφωθεί με συνέντευξη Τύπου ή και ειδική ημερίδα για τους πολίτες.
Ξεκινάμε, λοιπόν, με το πρώτο άρθρο του Πέτρου Σαντ – έναν λόγο ουσίας για το πού βρισκόμαστε και πού μπορούμε να πάμε ως πόλη.
ΤΟΠΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’)
Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Το μεγαλύτερο έργο που εκπονείται σήμερα στον Δήμο Ραφήνας – Πικερμίου και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι το μεγαλύτερο έργο που έχει πραγματοποιηθεί στον Δήμο μας τα τελευταία 50 χρόνια. Σε μία πόλη που διψάει για πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό, απουσία του οποίου έχουν παραμείνει εκτός σχεδίου οικιστικές περιοχές, οικισμοί προ του 1923 (Διασταύρωση), περιοχές που οι κάτοικοι βρίσκονται εγκλωβισμένοι με δεσμευμένες τις περιουσίες τους λόγω δασικού χαρακτήρα ή αντίθετων με την πραγματικότητα χρήσεων γης, ήρθε επί τέλους η ώρα να μπει μία τάξη. Ήρθε η ώρα επιτέλους να αλλάξει η Διασταύρωση και να οριστεί ως περιοχή υπό ένταξη. Τα Περιβολάκια να αλλάξουν χρήση σε οικιστική περιοχή, το Πανόραμα – Σκαλοπάτι – Άγιος Χαράλαμπος να χαρακτηριστεί περιοχή Α κατοικίας.
Οι Μαρικές και οι αμμοθίνες να προστατευτούν ως περιοχή μαζί με τον πρωτοελλαδικό οικισμό. Να αλλάξουν οι χρήσεις γης επί της Λεωφόρου Μαραθώνος και Φλέμινγκ ώστε να μπορεί να δοθεί ανάπτυξη στην ιδιωτική πρωτοβουλία και να επιχειρήσει. Ο οικισμός του Νέου Πόντου να χαρακτηριστεί οικιστική περιοχή όπως ο όμορος Νέος Βουτζάς. Τα Μαύρα Αμπέλια να ενταχθούν στον πολεοδομικό ιστό κλείνοντας μία ιστορία 40 ετών μελετών πολεοδόμησης.
Αυτές οι πράξεις είναι για να διορθωθεί η αυθαιρεσία και να αποκατασταθεί η τάξη που προήλθε από την απουσία ενός σχεδιασμού που όφειλε να είχε γίνει και ολοκληρωθεί εδώ και δεκαετίες με τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (τα γνωστά ΓΠΣ) που σχεδιάστηκαν από τον αείμνηστο Αντώνη Τρίτση το 1983 με τον Νόμο 1337/83. Τέτοια σχέδια και μελέτες δεν έγιναν ποτέ στην Ραφήνα. Εν αντιθέσει το Πικέρμι έχει ΓΠΣ και για το λόγο αυτό είναι και πιο «νοικοκυρεμένο» πολεοδομικά.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτά. Το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο ορίζει το αύριο. Επειδή τέτοιου μεγέθους σχεδιασμοί γίνονται κάθε 50 ίσως και παραπάνω χρόνια, ο ρόλος τους είναι καθαρά αναπτυξιακός. Δηλαδή. Εδώ πρέπει να απαντηθεί το ερώτημα: «Πως θέλουμε να είναι η πόλη μας το 2075?». Και να σχεδιάσουμε πάνω σε αυτό. Ποια είναι τα δεδομένα? Ποιο το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της πόλης? Ποια τα κύρια χαρακτηριστικά της? Ποια η ταυτότητά της? Μιλάμε για μία πόλη με ένα Λιμάνι που έχει σηματοδοτήσει την ιστορία και τον χαρακτήρα της. Μία πόλη 15 λεπτά από το μεγαλύτερο Αεροδρόμιο της Χώρας.
Μία πόλη με καταπράσινους λόφους και εξοχικούς οικισμούς που πάντα το καλοκαίρι διπλασιάζει τουλάχιστον τον πληθυσμό της. Μία εξοχή πάνω στην θάλασσα. Με αυτά τα δεδομένα πρέπει να σχεδιάσουμε το οδικό δίκτυο, τους πεζόδρομους – ποδηλατόδρομους, τις περιοχές αναψυχής, τις τουριστικές ζώνες, τις ζώνες με τα θαλάσσια σπορ, τις μαρίνες και το μέγεθος του Λιμένα, τα μέσα σταθερής τροχιάς που είναι απαραίτητα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, τους σταθμούς αυτοκινήτων και τα τοπικά λεωφορεία (satellite bus), τα σχολεία, τις αθλητικές εγκαταστάσεις, τις περιοχές Πάρκων Καινοτομίας (Hub’s), τα πράσινα σημεία και ότι άλλο μπορεί να οργανώσει μία έξυπνη και περιβαλλοντικά βιώσιμη πόλη των επόμενων δεκαετιών. Μία πόλη που θα είναι φιλική προς τους κατοίκους της, τους επισκέπτες, με ποιότητα ζωής και που ως επίκεντρο θα έχει τον άνθρωπο και ιδιαίτερα την νεολαία. Γιατί μία πόλη που δεν είναι ικανή να κρατήσει την νεολαία της είναι μία αποτυχημένη πόλη. Αυτό που ζητάμε από τον σχεδιασμό του ΤΠΣ είναι μία «Πόλη Ανθρώπων».
Πέτρος Σαντ
Αγρονόμος Τοπογράφος
Μηχανικός ΕΜΠ, ΜΒΑ, IPMA-C