Η ληστεία που θύμισε ταινία, ξαναζωντάνεψε τα φαντάσματα της γαλλικής κομψότητας και ίσως… ξυπνήσει και το ίδιο το μουσείο.
Ήταν Κυριακή πρωί, ώρα 9:30 στο Παρίσι, όταν ο θρύλος βγήκε από τις σελίδες και μπήκε στο Λούβρο. Όχι ο Λεονάρντο ντα Βίντσι ούτε κάποιος πίνακας της Αναγέννησης — αλλά ο ίδιος ο Αρσέν Λουπέν (ή κάποιος που είχε δει τη σειρά στο Netflix λίγο… παραπάνω απ’ ό,τι έπρεπε).
Με ένα ανυψωτικό, μια στολή εργάτη και ένα σχέδιο επτά λεπτών, τρεις μασκοφόροι εισέβαλαν στη Γκαλερί του Απόλλωνα και έφυγαν με κοσμήματα «ανεκτίμητης» αξίας. Αν ζούσε ο Ζορζ Σιμενόν, θα έγραφε ήδη το σενάριο.
Μια ληστεία… γαλλικού στιλ
Τρεις άνδρες με καλές αναφορές στην «τέχνη της διακριτικότητας» μπήκαν από την πλευρά του Σηκουάνα, εκεί όπου το μουσείο είχε εργοτάξιο. Χρησιμοποίησαν έναν ανελκυστήρα εμπορευμάτων, έσπασαν δύο προθήκες και εξαφανίστηκαν με σκούτερ, χωρίς να τραυματιστεί κανείς.
Σε επτά λεπτά ακριβώς — όσο χρειάζεται ένας Παριζιάνος για να τελειώσει τον καφέ του και να ανάψει τσιγάρο.
Οι αστυνομικοί ερευνούν το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας, ενώ το Λούβρο παραμένει κλειστό «μέχρι νεωτέρας». Οι δράστες πήραν εννέα αντικείμενα από τη συλλογή του Ναπολέοντα και της αυτοκράτειρας Ευγενίας. Το διαμάντι Regent — ευτυχώς — παραμένει στη θέση του.
Ίσως γιατί ακόμη και ο Λουπέν ξέρει πότε να σταματάει.
Το μουσείο που «γέρασε» με χάρη (και αφέλεια)
Η αλήθεια είναι πως το Λούβρο, όσο ένδοξο κι αν παραμένει, έχει αρχίσει να «κουράζεται». Οι εργαζόμενοι μιλούν χρόνια τώρα για υπερπληθυσμό επισκεπτών, ανεπαρκή φύλαξη και καθυστερήσεις σε έργα συντήρησης.
Η γκαλερί του Απόλλωνα είχε ανακαινιστεί το 2020, αλλά όπως αποδείχθηκε, η ασφάλεια μάλλον έμεινε πίσω στη… ρομαντική εποχή των βασιλέων.
Οι Γάλλοι όταν σχεδίασαν το «Μεγάλο Λούβρο» και τη γυάλινη πυραμίδα, είχαν υπολογίσει ένα μουσείο για 4 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο. Το 2024, οι επισκέπτες ξεπέρασαν τα 10 εκατομμύρια. Και η ασφάλεια; Έμεινε στο ’80.
Αν μη τι άλλο, οι αριθμοί δεν ψεύδονται. Οι τουρίστες αυξήθηκαν, τα παράθυρα παρέμειναν ανοιχτά — και ο Λουπέν μπήκε.
Η ειρωνεία του πολιτισμού
Η υπουργός Πολιτισμού, Ρασίντα Ντάτι, βρέθηκε επιτόπου. «Δεν υπάρχουν τραυματισμοί», είπε. Ευτυχώς, γιατί αν υπήρχαν, ο Λουπέν θα είχε χάσει όλο του το στιλ.
Ο δήμαρχος του Παρισιού δήλωσε σοκαρισμένος και παραδέχθηκε ότι «το σενάριο θυμίζει Arsène Lupin». Ναι, μόνο που αυτή τη φορά δεν είχε τίτλους τέλους, αλλά πραγματικά κενές προθήκες.
Ίσως η καλύτερη… ανακαίνιση να ξεκινά από μια ληστεία
Η ειρωνεία είναι πως αυτό το «σκάνδαλο κοσμημάτων» μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικό.
Ίσως να είναι η στιγμή που το Λούβρο θα ξανασχεδιαστεί όπως του αξίζει: με τεχνολογίες ασφαλείας του 21ου αιώνα, με καλύτερη διαχείριση επισκεπτών και λιγότερα… εργοτάξια-παγίδες για Λουπέν.
Γιατί, όσο κι αν αγαπάμε τον γοητευτικό ληστή της λογοτεχνίας, ένα μουσείο σαν το Λούβρο δεν πρέπει να γίνεται σκηνικό για το επόμενο επεισόδιο του Netflix.
🕶️ Και κάπως έτσι, ο Αρσέν Λουπέν απέδειξε για άλλη μια φορά πως το Παρίσι παραμένει η πόλη του στιλ — ακόμη κι όταν πρόκειται για ληστεία.
Ευτυχώς, χωρίς αίμα, μόνο… με σπασμένες βιτρίνες και πληγωμένο εγωισμό.
ΜΑΡΚΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ


