Πως πήγαμε από τα μεγάλα ρολόγια δαπέδου και τοίχου στα μικρά ατομικά ρολόγια που κατέληξαν να δένονται στον καρπό μας. Οι κοινωνικοί και οικονομικοί παράγοντες που ώθησαν την ανάπτυξη τους και η μαεστρία των Ελβετών που τους έκανε τους κυρίαρχους ωρολογοποιούς στον πλανήτη.
Μεγάλη σημασία στην εξάπλωση και τελειοποίηση του ατομικού ρολογιού εξ’ άλλου, έπαιξαν και διάφοροι γεωγραφικοί, κοινωνικοί και τεχνολογικοί παράγοντες, τόσο για τους κατασκευαστές όσο και για τους πελάτες. Τις πρώτες δεκαετίες, καταναλωτές ήταν μέλη των βασιλικών αυλών και της αριστοκρατίας της Ευρώπης, που διέθεταν χρήματα για επιδείξεις με είδη πολυτελείας. Αργότερα, η εξάπλωση των τρένων στην Ευρώπη και την Αμερική δημιούργησε σε ευρύτερες μάζες ανθρώπων την ανάγκη να υπολογίζουν με ακρίβεια τον χρόνο για να προλαβαίνουν τα δρομολόγια. Μεγάλη επίδραση στην εξάπλωση του ατομικού ρολογιού στην Αμερική είχε και ο μεγάλος Αμερικανικός εμφύλιος βορείων νοτίων.
Ένας άλλος ευνοϊκός για τους Ελβετούς παράγοντας, ήταν η θέση της χώρας τους στο κέντρο της Ευρώπης. Σε μια περίοδο μεγάλων κρατικών περιορισμών στις εισαγωγές προϊόντων από ξένες χώρες για να προστατεύεται η ντόπια βιομηχανία, το μικρό μέγεθος του ατομικού ρολογιού το έκανε ιδανικό για λαθρεμπόριο. Οι Ελβετοί περνούσαν λάθρα τα δυσπρόσιτα βουνά τους και έβγαιναν κατ’ ευθείαν στις πιο ανεπτυγμένες περιοχές της Ευρώπης. Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, όπου πουλούσαν δίχως δασμούς και φόρους.
Οι τεχνολογικές καινοτομίες ήταν επίσης σημαντικός παράγων εξάπλωσης του ατομικού ρολογιού. Όσο τα ρολόγια μίκραιναν και γίνονταν πλακέ, τόσο ανέβαινε η πελατεία. Η βιομηχανοποίηση μεγάλου μέρους της παραγωγής τους, έριξε το κόστος τους. Η ευρωπαϊκή μεσαία τάξη με τις βάρδιες στη δουλειά της, άρχισε να τα χρειάζεται όλο και περισσότερο. Τον 17ο αιώνα, το ρολόι κουρδιζόταν μ’ ένα ξεχωριστό κλειδί, που έπρεπε να κρατά στην τσέπη του ο ιδιοκτήτης. Η ανακάλυψη του κυκλικού ελατηρίου και συνακόλουθα του ενσωματωμένου κουρδιστηριού, εκτόξευσε τις πωλήσεις.
Οι Ελβετοί αποδείχτηκαν όχι μόνο μεγάλοι τεχνίτες, αλλά και εξαιρετικά προσαρμοστικοί στον διεθνή ανταγωνισμό. Οι Βρετανοί, τον 19ο αιώνα έχασαν το τραίνο και μοναδικοί παγκόσμιοι ανταγωνιστές αναδείχτηκαν οι Ελβετοί με τους Αμερικανούς. Μετά τον 2ο παγκόσμιο πόλεμο μπήκαν στην αρένα και οι Γιαπωνέζοι με τα φτηνά κουάρτζ. Η τέχνη του ατομικού ρολογιού πάντως ήταν τόσο δύσκολη, που ως τον 18ο αιώνα το εργαλείο αυτό χαλούσε τόσο συχνά που κατέληγε συνώνυμο της ταλαιπωρίας. Όλοι σχεδόν οι κεντροευρωπαίοι είχαν μια παροιμία που έλεγε, «αν θέλεις μπελάδες, πάρε γυναίκα, αγόρασε ρολόι ή δείρε παπά».
newsit.gr