Ιστορική η σημερινή για την Κρήτη, καθώς τέθηκαν τα θεμέλια για την κατασκευή του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, βάσει της επιβατικής κίνησης.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, τοποθέτησαν την πλάκα θεμελίωσης του μεγάλου έργου, στο σημείο όπου θα κατασκευαστεί, παρουσία υφυπουργών, του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, βουλευτών και ευρωβουλευτών.
Παρών και ο Γιώργος Περιστέρης, πρόεδρου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που θα κατασκευάσει το αεροδρόμιο και θα το λειτουργεί με παραχώρηση μαζί με την ινδική εταιρεία GMR Airports Ltd, ο πρόεδρος της οποίας ήταν παρών στην τελετή θεμελίωσης μαζί με τον Ινδό πρέσβη στη χώρα μας.
Πρόκειται για μια συνολική επένδυση που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, η οποία ενισχύει την εθνική οικονομία, εκσυγχρονίζει και ενισχύει τον τουρισμό στην Κρήτη και συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στην περιοχή του Ηρακλείου, αφού ελευθερώνει την έκταση στην οποία λειτουργεί σήμερα το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», θα δημιουργήσει άμεσα νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, αλλά και περίπου 7.000 νέες θέσεις μόνιμης και σταθερής εργασίας κατά τη λειτουργία του.
«Το νέο, σύγχρονο, διεθνές αεροδρόμιο που θα φτιάξουμε στο Καστέλι, είναι καθοριστικό για τη συνολική αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου της Κρήτης και συνολικά της εθνικής μας παρουσίας στις αερομεταφορές της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, ώστε η Ελλάδα να γίνει κόμβος, σε μια περίοδο, που όλοι αντιλαμβανόμαστε πόσο κρίσιμη είναι γεωστρατηγικά για την πατρίδα μας,» επισήμανε ο Κώστας Καραμανλής.
Η πορεία του έργου
Ο οραματισμός του έργου ξεκίνησε επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας την περίοδο 2004-200, συμβασιοποιήθηκε επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ, υπογράφηκε προ ημερών από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το 28ετές δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ προς το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο αφορά την εθνική συμμετοχή (45,90%) στο έργο κόστους 517 εκατ. ευρώ και τώρα θεμελιώθηκε.
Ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου
Θα κατασκευαστεί στην περιοχή του Καστελίου και θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο, που θα απελευθερώσει χώρο 2.800 στρεμμάτων στην Αλικαρνασσό. Μάλιστα, η κυβέρνηση ξεκινά ήδη να σχεδιάζει την αξιοποίηση του χώρου, ώστε να μην γίνει Ελληνικό, όπως χαρακτηριστικά είπε ο Κώστας Καραμανλής.
Εμπλεκόμενα μέρη
Εταιρεία Αεροδρομίου κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης:
Ελληνικό Δημόσιο (45,90%) – ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) – GMR Airports Ltd (21,64%)
Κατασκευαστής: ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (100%)
Οικονομικές Παράμετροι Προσφοράς:
Συμμετοχή Ελληνικού Δημοσίου στην Εταιρεία Αεροδρομίου: 45,90%
Κόστος κατασκευής: €480.000.000,00 εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.
Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την Εταιρεία ετησίως ως εξής: Συνολικά 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του Έργου, εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.
Χρονοδιάγραμμα Έργου
Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης: 35 έτη από την Ημερομηνία
Έναρξης Παραχώρησης (06/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.
Συμβατική διάρκεια Περιόδου Μελέτης-Κατασκευής: έως (60) μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.
Απασχόληση – Θέσεις Εργασίας
2.000 εργαζόμενοι κατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.
Η στελέχωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η Εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.
Αεροδρόμιο (Έργο παραχώρησης)
- 1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μ. κατηγορίας κατά ICAO 4E
- 1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
- 8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
- 2 συνδετήριοι τροχόδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
- Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)
- 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 τ.μ. εκ των οποίων περί τα 13.000 τ.μ. χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000 τ.μ. μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
- 11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
- Χώρους στάθμευσης 800 οχημάτων κατ’ ελάχιστον, χώρους αναμονής για 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί και 20 μίνι βαν.
- Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
- Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
- Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
- Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400 στρεμμάτων
- Τοπικά έργα – οδοί σύνδεσης
- Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo
- Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18 χλμ., 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
- Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ – Αεροδρομίου
- Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6 χλμ., με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος
- Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χλμ.
- Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20 χλμ.